Oman mielen lempeä johtaminen meditaation näkökulmasta

Kesä, aurinko ja palautuminen! Nyt on taas se vuodenaika, jolloin on hyvä kerätä energiaa ja yksinkertaisesti nauttia olemisesta. Nyt kannattaa tietoisesti viedä omaa mieltä lomamoodiin; oman mielen johtamisen taidoista on aina paljon hyötyä.

Maailmassa on yksi ihminen, josta et yksinkertaisesti pääse eroon tämän elämän aikana ja se olet sinä. Itsensä kanssa olisi siis hyvä tulla toimeen, ja siihen kuuluu oman elämän hallinta tai itsensä johtaminen: oman ajan hallinta, motivaation kehittäminen, keskittymiskyvyn edistäminen sekä muita taitoja, jotka vähentävät asioiden turhaa vatvomista.

Mindfulness eli tietoinen oleminen on noussut trendikkääksi käsitteeksi. Mitä mindfulness tai meditaatio sitten on käytännössä? Meditaatiota voi luonnehtia keskittymisharjoitukseksi. Pääsäätöisesti meditaatiossa ohjataan tietoisuus johonkin asiaan, kuten hengitykseen tai johonkin visuaaliseen, esimerkiksi mandalaan, tai toistettuun sanaan/ lauseeseen, eli mantraan. Jutun juju on tuoda koko keskittymiskyky yhteen valittuun tehtävään (esim. oman hengityksen tuntemiseen) ja palauttaa mieli tuohon keskittymisen kiinnepisteeseen (hengitykseen) silloin, kun huomaat keskittymisen karanneen muualle, esimerkiksi ajatukset laukkaavat jossain muualla kuin hengityksen kokemisen tunteessa.

1 min meditaatio

Anna itsellesi vaikka nyt heti minuutti aikaa pelkästään hengittämiselle. Näpäytä ajastin puhelimesta päälle, sulje silmät ja tunne kuinka hengitys kulkee sieraimista sisään ja ulos, sisään ja ulos…

Koitko monta ajatusta sait minuutin aikana? Tietoisessa olemisessa tai meditaatiossa peukalosääntönä on nykyhetken tarkastelu ilman tilanteen tulkitsemista negatiiviseksi tai positiiviseksi.  Meditaation lähtökohtana on siis tuomitsemattomuus. Mitä tahansa äsken ajattelit, ei harjoituksen näkökulmasta ole hyvää tai pahaa, oikein tai väärin, ajatus vain on olemassa. Harjoituksen ideana on tuoda ajatus takaisin hengitykseen. Tämä sama logiikka pätee myös ympäristön aiheuttamaan hälinään sekä muuhun ärsykkeeseen. Kyse on siis oman mielen ja ympäristön puolueettomasta havainnoinnista sekä yhteen asiaan keskittymisestä. Eikö olekin kätevä taito hallita seuraavalla kerralla, kun kohtaat ärtyneen ihmisen?

Mitä tekemistä tällä on itsensä johtamisen näkökulmasta? Se kehittää tietenkin keskityskykyä, ja tuomitsemattomuus niin omien ajatusten kuin muiden viestintää kohtaan antaa konfliktitilanteissa tietynlaista vapautta. Tämän lisäksi meditaatio auttaa vaikka missä mielenkiemurassa ja sokkelossa. Meditaatio muun muassa vähentää neurologisesti tarkasteltuna stressiä ja muistisairauksien riskiä. Meditaatio vähentää päivittäistä sähläystä, sillä se kehittää tapaa keskittyä oleelliseen.

Meditaatiolla on myös monia myönteisiä vaikutuksia yleiseen terveyteen. Tässä muutama tutkittu esimerkki: unen laadun paraneminen sekä uniongelmien väheneminen ja ennaltaehkäisy, onnellisuuden kokeminen, positiivisten tunteiden lisääntyminen, tyytyväisyys elämään, energisyys, elämän hallinnan kokeminen, itsensä tunteminen sekä monien kognitiivisten tehtävien suorituskyvyn parantuminen. Tällä mielen menetelmällä on positiivisia vaikutuksia fysiologisiinkin asioihin kuten verenkiertoon ja verenpaineeseen.

On olemassa monia eri meditaatiomenetelmiä, ja niistä kannattaa valita sellainen, joka sopii juuri itselle. Kaikkien ei ole pakko istua tuntitolkulla risti-istunnassa. Esimerkiksi marjastamisen, lenkkeilyn, lintujen laulun kuuntelun tai pelkästään laiturinnokassa pötköttelyn voi oikein hyvin kääntää meditaatioksi. Jos lenkin ajan keskittyy tietoisesti pelkästään lenkillä olemisen kokemukseen: tietoiseen hengitykseen (miltä hengitys milloinkin tuntuu) sekä/tai kehon tietoiseen ”päästä varpaisiin” tarkasteluun (miltä jaloissa, polvissa, selässä, hartioissa, käsissä, kasvoissa ja päässä milloinkin tuntuu), kyse on eräänlaisesta meditaatiosta.

Laiturimeditaatio

Seuraavan kerran kun on sellainen hetki, mene laiturin nokkaan selällesi makailemaan. Ota hyvä, suora asento. Hengitä syvään ja puhalla keuhkot tyhjiksi. Anna hengityksesi tasautua sille luonnolliseen rytmiin. Tunne kuinka happi kulkee sieraimista sisään ja ulos. Ole tässä hetkessä. Mikäli koet ajatuksia, anna ajatusten olla, ja tuo tietoisuutesi takaisin hengitykseesi.

Tunne miltä aurinko tuntuu ihoa vasten. Miltä aurinko tuntuu jaloissa, säärissä, reisissä, lanteissa, keskivartalossa, hartioissa, käsissä, niskassa, kasvoilla ja päänahassa? Hengitä tässä hetki ja anna tietoisuutesi valua päästä hitaasti kuin tahmea hunaja vartalosi läpi, takaisin jalkoihin.

Voit halutessasi käydä tällä rennolla tietoisuudella kehosi läpi niin monta kertaa kuin vain hyvältä tuntuu; palautellen ajatusten juoksua takaisin hengitykseen, nykyhetkeen, nykyiseen olotilaan.

Tuo tietoisuutesi laineiden liplatteluun ja lintujen ääniin. Kun olet valmis, avaa silmäsi rauhallisesti ja kierähdä kyljen kautta takaisin istumaan.

Aurinkoista kesää ja olemisen iloa!


Kirjoittaja: Pauliina Pirskanen